انواع کوئل ماشین های ایران خودرو
انواع کوئل ماشین های سایپا
انواع کویل آلفارومئو
کویل ماشین چیست و چگونه کار می کند؟
یک خودرو از قطعات و سیستم ها و بخش های مختلفی تشکیل شده که یکی از آنها سیستم جرقه زنی در موتور خودرو می باشد که در این سیستم یکی از اجزای آن کویل خودرو است که در کل وظیفه تامین برق برای جرقه زدن و احتراق مخلوط سوخت و هوا در انتهای مرحله تراکم را دارد.
حال با توجه به تعریف کلی از این قطعه در خودرو به تفسیر در مورد آن می پردازیم.
کویل هیوندای و کیا:
وظيفه كويل جرقه زني است كه انرژي مورد نياز جهت جرقه زني را در خود ذخيره كرده و ولتاژ بالايي را كه مورد نياز جرقه زني ني باشد را توليد مينمايد.
همانطور كه گفته شد بمنظور احتراق مخلوط سوخت و هوا در موتور احتياج به يك ولتاژ زيادي ميباشد كه آنرا به شكل جرقه بين الكترودهاي شمع پرتاب كند.
ولتاژ لازم جهت پرتاب در گپ شمع ها بستگي به شرايط مختلف كاركرد موتور دارد.
با توجه به اينكه ولتاژ باطري 12 ولت ميباشد ولتاژ مورد نياز براي توليد جرقه بالاي 10000 ولت ميباشد لذا به قطعه اياحتياج است تا اين ولتاژ را براي اين منظور توليد نمايد.
ساختار كويل و نحوه ارتباط با ECU.
كويل شامل دو سيم پيچ ميباشد سيم پيچ اوليه و ثانويه، هسته آهني و يك قاب پلاستيكي است قاب كويل از مواد رزيني اپوكسي به منظور عايقكاري سيمپيچ از يكديگر و از هسته مياني پر شده است.
نحوه عملكرد كويل بدين صورت است كه بر اساس قانون القاء فعاليت مينمايد القاء مغناطيسي پديدهاي است كه در آن انرژي ذخيره شده در مدار اوليه سيمپيچ ثانويه كويل منتقل ميگردد.
تشديد جريان ولتاژ در حين انتقال از سمت اوليه به ثانويه توسط تعداد سيمپيجهاي كويل تعيين ميگردد سيمپيچ اوليه كويل معمولا تا 60 دور و سيمپيچ ثانويه معمولا تا 10000 دور تشكيل ميگردد
عواملي كه حداكثر مقدار ولتاژ ثانويه را معين مينمايد عبارتند از:
انرژي ذخيره شده در كويل،
ظرفيت سيم پيچ
و نسبت تعداد دور سيمپيچهاي كويل: رسيدن ولتاژ ثانويه به سطح مورد نياز جهت ايجاد قوس الكتريكي مابين الكترودهاي شمع ضروري است تا مخلوط سوخت و هوا را مستقل نمايد.
انواع دسته بندی کویل در خودروها:
الف- كويل يك تكه يا دوبل
ساختار اين كويل ها بمنظوري است كه دو مدار اوليه و ثانويه در اين كويلها وجود دارد و هر مدار (اوليه و ثانويه) دو سيلندر را تغذيه مينمايد.
در اين جفت سيلندرها مرحله تراكم در يكح سيلندر مصادف با مرحله خروج دود در سيلندر ديگر است.
به علت جلوگيري از ايجاد جرقه و اشتعال در گازهاي خروجي يا مخلوط گازي جديد در حين مرحله خروج گازها آزادي عمل در تغييرات تايمينگ جرقه در اين سيستم ها محدود گرديده است معمولا در اين سيستم ها ديگر نيازي به هماهنگ بودن با ميل سوپاپ نيست.
كويل يك تكه يا كتابي و نحوه ارتباط با .ECU
ب- كويل تكي
در اين كويل يك مدار اوليه و يك مدار ثانويه وجود دارد كه براي هر سيلندر بطور مجزاء استفاده ميگردد. اين كويلها بصورت مستقيم به شمع متصل گرديد و توسط واحد Ecu كنترل ميگردند.
در اين كويل ها در تمامي سيلندرها ولتاژ ثابت بوده و هيچگونه محدوديتي در بازه زاويه داول وجود ندارد معمولا در اين كويل ها جهت هماهنگ كردن سيستم با ميل سوپاپ بايستي از سنسور ميل سوپاپ استفاده گردد.
از مزاياي اين كويل ها است كه چون مجزا در هر سيلندر استفاده ميشود خنكتر كار مي كند در نتيجه عمر آنها نسبت به كويل هاي دوبل بالاتر ميباشد.
چنانچه يك كويل از مدار خارج گرديد موتور با سيلندرهاي ديگر به كار خود ادامه ميدهد ولي در كويل هاي دوبل چنانچه مثلا مدار ثانويه به هر دليل بسوزد دو سيلندر از كار افتاده و كاركرد موتور را دچار اختلال نمود.
كويل تكي و نحوه ارتباط با .ECU
بررسی ساختار كويل در سیستم جرقه زنی:
ساختار كويل به دو مدار اوليه و ثانويه تقسيم بندي ميگردد:
1- مدار اوليه: مدار اوليه كويل معمولا از 100 تا 200 دور حلقه سيمپيچي نمره 20 تشكيل شده است با عبور جريان از اين مدار يك حوزه مغناطيس در اطراف صفحات آهني كويل ايجاد ميشود كه شدت اين حوزه مغناطيس بستگي به تعداد دور سيمپيچ دارد.
با توجه به عبور جريان از مدار كويل مدت زمان بسيار كوتاهي طول ميكشد تا حوزه مغناطيس كامل گردد بنابر اين در فاصله عبور جريان در سيمپيچ مدار اوليه تا پرتاب جرقه مدت زمان بسيار كمي طول ميكشد از مدت زماني كه جريان الكتريكي از سيمپيچ مدار اوليه عبورميكند بنام سكون يا داول ميگويند كه طول زمان داول داراي اهميت ميباشد.
2- مدار ثانويه:مقدار ولتاژي كه لازم است تا فاصله مدار گپ شمع را طي نمايد و بر مقاومت آن غلبه كند تا جرقه و قوس الكتريكي تشكيل گردد تا نسبت بالاي 10000 ولت باشد اين در حالي است كه در خودروهاي امروز اكثر كويلها داراي حداقل 2500 هزار ولت ميباشند.
حداكثر ولتاژ جهت احتراق ضروري بوده و چنانچه اين ولتاژ تامين نگردد اختلال در جرقه ايجاد خواهد شد و ولتاژ كافي جهت پرتاب جرقه در گپ شمع مدار ثانويه در كويلها معمولا بين 1500 الي 2500 دور از سيم مسي تشكيل شده است.
امروزه در سيستمهاي جرقه زني كه بوسيله ECU كنترل ميگردند ولتاژ بيشتري ذخيره ميگردد و چنانچه ولتاژ لازم جهت ايجاد جرقه بين گپ شمع و شكستن مقاومت مصرف نگردد از اين ولتاژ جهت تداوم جرقه بين گپ شمع ها استفاده گردد.
مدار اوليه و ثانويه كويل
علائم و اثرات خرابی کویل
با توجه به موارد عنوان شده می توان گفت که در صورت خرابی کویل در سیستم جرقه زنی، اشکالاتی را در موتور ایجاد می نماید.
اثرات معيوب بودن كويل در مدار سيستم جرقه زني براي كويل هاي دوبل:
1- چنانچه مدار اوليه و ثانويه يكي از دو مدار جرقهزني قطع شده باشد جرقه در دو سيلندر را نخواهيم داشت در نتيجه موتور بمحض روشن كردن خاموش ميگردد.
2- موتور خودرو خوب گاز نميخورد و زير بار نميرود.
در حين حالتي احتمال تركيدن كويل و يا ترك در كويل وجود دارد.
چنانچه تركي در پوسته كويل وجود داشته باشد و جرقه به بيرون نشت پيدا كرد و در نتيجه سيستم جرق هزني دچار اختلال خواهد شد و بر سر شمع ها ولتاژ لازم ارسال نخواهد شد
در نتيجه مخلوط سوخت و هوا كاملاٌ انفجار پيدا نكرده و قدرت در موتور به خوبي توليد نخواهد شد و در نتيجه موتور به خوبي گاز نميخورد.
لازم بذكر است كه كويلي سالم خواهد بود كه يك جرقه آبي رنگ سر شمعها ديده شود و چنانچه جرقه زرد زنگ گردد كويل عملكرد مطلوبي نخواهد داست و عيوب ميباشد.
در اين گونه كويلها بمنظور آزمايش قطعه ميتوان برابر جدول زير مقاومت سيم پيچ هاي اوليه و ثانويه را با مولتي متر اندازگيري نمود.
قطعه | پروپ مثبت مولتي متر | پروپ منفي مولتي متر | مقاومت | توضيح |
كويل | پايه 4 | پايه 2 | 6/. | مقاومت اوليه |
كويل | پايه 1 | پايه 3 | 6/. | مقاومت اوليه |
كويل | خروجي 4 كويل | خروجي 1 كويل | 35/7 | مقاومت ثانويه |
كويل | خروجي 2 كويل | خروجي 3 كويل | 35/7 | مقاومت ثانويه |
تست كويل يك تكه با استفاده از اهم متر.
اثرات معيوب بودن كويل در مدار سيستم جرقه زني براي كويل هاي تكي:
چنانچه در موتورهايي كه كويل آنها بصورت تك بوده و مستقيماً بر سر شمع نصب ميگردند در اين گونه موتورها به محض خرابي يك كويل فقط آن سيلندر عملكرد صحيح نداشته لذا سيلندرهاي ديگر تحت اثر خرابي اين كويل قرار نمي گيرند.