قطعات بدنه خودرو در یک نگاه:
قطعات بدنه یک خودرو را میتوان در سه بخش شامل پیشرانه، شاسی و بدنه و کابین دستهبندی کرد. هر یک از این اجزا دارای عملکرد و وظیفهای معلوم و مشخص هستند که در کنار یکدیگر و با هماهنگی در عملکردشان میتوانند تشکیل یک مجموعهای بزرگتر بنام خودرو را بدهند.
شاسی خودرو یکی از اصلیترین بخشهای تشکیل دهنده خودرو است که در عین گردآوری اجزای دیگر در کنار هم و ایجاد بستری برای شکلگیری یک خودرو، وظیفه مهم ایمنی سرنشینان در تصادفات را به دوش میکشد. شاسی سازهای است فلزی که در شکلها و انواع متنوعی ساخته میشود و سایر اجزا خودرو مانند سیستم تعلیق، پیشرانه، سیستم ترمز، سیستم فرمان، اتاق خودرو، تجهیزات رفاهی و… بر روی آن نصب میشوند.
با توجه به طراحی خودرو می توان گفت که خودروها بر اساس کاربردی که دارند به انواع زیر تقسیم بندی میگرند.
قطعات بدنه (شاسی نردبانی)
شاسیهای نردبانی جزء شاسیهای مستقل به شمار میروند. شاسی مستقل به شاسی اطلاق میشود که ابتدا سازه فلزی شاسی طراحی و ساخته شده و سپس سایر اجزا خودرو بر روی آن نصب میشوند، بنابراین هیچ وجه مشترکی با سایر قطعات و اجزای خودرو ندارد. به عبارتی در طراحی یک شاسی مستقل تنها اسکلت فلزی شاسی طراحی و ساخته میشود و هیچ قطعه و جزء دیگری به صورت یکپارچه با شاسی طراحی نمیشود.
قطعات بدنه (شاسی صفحهای)
شاسیهای صفحهای گونه دیگری از شاسیهای مستقل هستند که به نوعی برخی معایب واشکالات شاسیهای نردبانی در آنها برطرف شده است. در واقع ساختار مشبکی از پروفیلها توسط صفحات فلزی در کف اتاق پوشیده شدهاند.
از جمله مزایای این نوع از شاسیها میتوان به فضای اشغال شده کمتر نسبت به شاسیهای نردبانی اشاره کرد.
قطعات بدنه (شاسی لولهای)
شاسی لولهای اولین گونه از شاسیهای موسوم به شاسیهای فضایی بودند. زیرا بر خلاف شاسیهای نردبانی و صفحهای که تنها در دو بعد طولی و عرضی خودرو شکل میگرفتند. ساختار شاسیهای لولهای بدین شکل است که از تعدادی لوله با قطرهای متفاوت در کل فضای شاسی و اتاق خودرو تشکیل شده است و درواقع فرمی مشابه فرم کلی بدنه خودرو را دارند.
این نوع از شاسیها دارای مقاوت پیچشی بسیار بالایی است، به همین دلیل از آنها بیشتر در خودروهای اسپرت و سوپراسپرتها استفاده میشود
قطعات بدنه (شاسی مونوکوک)
شاسی مونوکوک در دسته شاسیهای غیر مستقل قرار میگیرند. امروزه اکثر خودروهای سواری از این گونه شاسی استفاده میکنند و به عقیده بسیاری از اهل فن این شاسی هنوز هم جای پیشرفتهای بیشتر چه در پروسه و فرآیندهای ساخت و چه در انتخاب مواد اولیه دارد. این نوع از شاسیها علاوه بر اینکه دربر گیرنده اسکلت اصلی خودرو است، بخشهای اصلی بدنه را نیز شامل میشوند. شاسیهای مونوکوک از چند بخش تشکیل شدهاند که همانطور که بیان شد این بخشها هم شامل اسکلت اصلی و هم شامل بخشهایی از بدنه خودرو است.
اجزای شاسی و بدنه خودرو بصورت مختصر از بعضی قطعات زیر تشکیل گردیده است.
شیشه خودرو در قطعات بدنه
شیشه، عضو مهمی در بدنه خودرو است که قطعات داخل کابین و سرنشینان را در برابر صدا، اشعه ماورا بنفش، خاک، سرما، گرما، باد و باران محافظت میکند. همچنین این وسیله، کمک بزرگی به راننده برای دید درست و پیشگیری از هر گونه حادثه و تصادف است.
کیفیت ساخت شیشه خودرو و استفاده درست از نوع مناسب برای بخشهای مختلف یک وسیله نقلیه، تاثیر مستقیمی در ایمنی و همچنین آسایش راننده و سرنشینان دارد. بنابراین توصیه ما به شما این است که پیش از انتخاب و خرید این قطعه شفاف به شکل، ابعاد، سلامت، کاربرد و از همه مهمتر ضریب ایمنی آن توجه کنید؛ همچنین توجه داشته باشید که شیشه ماشین خط و خش، حباب و برآمدگی نداشته باشد.
درب موتور و صندوق خودرو در قطعات بدنه
درب موتور علاوه بر حفظ ظاهر زیبایی خودرو و آئرودینامیکی آن وظیفه محافظت از سامانه پیشرانه را در خودرو داراست و همچنین یکی از قطعاتی است که در هنگام تصادف نقش اساسی در جذب بارهای وارده را دارد لذا پس می توان گفت نقش ایمنی را نیز بمنظور حفظ جان سرنشینان ایفاد میکند.
صندوق نیز همانند درب موتور خودرو، نقش مشابه ای را برای خودرو ایفاد می نماید.
گلگیرها در قطعات بدنه
گلگیر، یکی از قطعات ظاهری و از اجرای بدنه به شمار میرود. این قطعه وظیفه دارد تا از پاشیده شدن آب، سنگ ریز و گل و لای به بدنه خودرو جلوگیری کند. حرکت چرخها سبب پاشیده شدن آب و سنگ به داخل موتور خودرو و در نتیجه آب رفتگی در قطعات برقی میشود که گلگیر جلوی آنها را میگیرد به عبارتی اگر این قطعه نبود، سیستم برق خودرو و موتور در اثر برخورد آب و سنگ ریزهها آسیب جدی میدیدند. یکی دیگر از وظایف گلگیر حافظت از لاستیکهای خودرو است. این قطعه در دور چرخ نصب میشود و از لاستیک در برابر برخورد با اجسام جلوگیری میکند. برای مثال هنگام رانندگی ممکن است اجسامی مختلفی با لاستیک برخورد داشته باشد که گلگیر آنها را پس میزند و اجازه نمیدهد که با لاستیک خودرو برخورد کند. طراحی این قطعات براساس نوع و طراحی خودرو به دو نوع ثابت و غیر ثابت تقسیم میشود.
سپرها در قطعات بدنه
سپر خودروها نقش محافظتی دارند، از جنس های مختلفی ساخته شده اند. نخستین سپر هایی که برای خودرو ها ساخته می شدند فلزی بودند. این سپر ها دارای استحکام بسیار زیادی بودند نکات منفی هم داشتند. یکی از این نکات وزن بسیار زیاد آن است نکته دیگر این که این سپر ها ضربه را به خوبی مهار نمی کنند و به سایر قسمت ها از جمله اتاق خودرو منتقل می کنند.
تولید سپر در دنیای امروز تنها به مسئله آیرودینامیک، زیبایی ظاهری خودرو و وزن سپر ها ختم نمی شود. همان طور که آینه ی خودرو ها مجازی، سقف خودرو های کنترلی و ترمز خودرو ها ABS شده، سپر ها هم تحولاتی داشته اند.
سپر خودرو از سه قسمت اصلی پیشانی(پوسته)، تیر عرض(دیاق) و جاذب (ضربه گیر)تشکیل می شود. در خودرو های مدرن با افزودن تجهیزات جانبی ظاهر سپر ها تغییر می کند؛ اما به طور کلی سپر خودرو از این سه بخش تشکیل می شود.
سپر های امروزی از ترکیب چند آلیاژ فلز، پلاستیک و فیبر کربن تولید می شوند. در برابر آب و آفتاب و… مقاوم است. خاصیت آیرودینامیکی دارد، محکم و در عین حال منعطف و ضربه گیر است.
سقف و سانروف در قطعات بدنه
سقف خودرو یکی از اجزای شاسی و بدنه خودرو می باشد که علاوه بر نقش آئرودینامیکی در خودرو بمنظور محافظت از سرنشینان خودرو مورد استفاده قرار میگیرد همچنین می توان گفت که افزایش ایمنی در خودرو نیز یکی از وظایف این قطعه می باشد.
سانروف در بالای سقف قرار دارد و ممکن است دستی یا برقی باشد. این قطعه از قدیم در خودروها وجود داشته است و آپشن جدیدی نیست. سانروف کاملا باز میشود و بالای سقف و یا درون لایهای از آن قرار میگیرد.
سینی و رام موتور در قطعات بدنه
بسیاری از خودروها دارای بخشی به نام سینی زیر موتور هستند. این قطعه در بخش زیرین موتور نصب میشود و به همراه کاپوت به نوعی یک پوشش همه جانبه برای موتور خودرو به وجود میآورند. اما این قطعه دارای ویژگیهای دیگری هم هست
- این قطعه باعث محافظت از موتور، گیربکس و کارتل در برابر اجسام خارجی میشود است.2- این قطعه مانع پاشیدن گل و لای و همچنین کثیف شدن بدنه موتور میشود.3- در فصل زمستان کمک بسیاری به حفظ گرمای موتور و عدم از دست رفتن آن میکند.4- در صورت وارد شدن ضربه، از وارد آمدن نیرو ناشی از ضربه به جعبه دنده و کارتل جلوگیری میکند.5- در مکان هایی که آب زیاد جمع شده است، از ورود ناگهانی آن و اتصالی سیستم برق رسانی تا حد زیادی جلوگیری میکند.
رام موتور یکی دیگر از قطعات شاسی خودرو می باشد که علاوه بر جذب نیروهای وارده در هنگام تصادف نقش اساسی آن تحمل وزن پیشرانه خودرو نیز می باشد.
آینه بغل قطعات بدنه
تمامی خودروها در طرفین خود دارای دو آینه هستند که راننده از آنها برای بررسی وضعیت اطراف و انتهای خودرو استفاده میکند پس می توان عنوان نمود که یک نقش اساسی در بالابردن ایمنی خودرو برای راننده دارد.
چراغ در قطعات بدنه
چراغ در خودرو یکی از اجزای مهم برای رانندگی در هوای تاریک و دید کم می باشد و چنانچه این قطعه در خودرو معیوب باشد ایمنی در حین رانندگی بشدت کاهش و موجب خطرات بسیاری برای سرنشینان خواهد داشت. همچنین می توان گفت که چراغ نقش آئرودینامیکی و زیبایی خودرو را ایفاد می کند.
نور پایین برای رانندگی در شب در شهر استفاده میشود. همچنین در خودروهایی که چراغ مه شکن جلو ندارند در هوای مه آلود باید از چراغ نور پایین استفاده کرد زیرا نور بالا باعث انعکاس نور در چشمان راننده میشود.
نور بالا برای روشن کردن مقابل باشین با فاصله دور میباشد که در جادهها کاربرد دارد.
داخلی کابین و تزئینات در قطعات بدنه
بمنظور آسایش و رفاه حال سرنشینان در خودرو معمولا شرکت های مختلف داخل کابین را که شامل داشبورد، صندلی ها و … می باشد از جنس ها و طرح های گوناگونی می سازند تا سرنشینان در مسافرت های طولانی احساس آسایش و راحتی بیشتری نمایند.
درب خودرو به عنوان قطعات بدنه
بمنظور سوار و پیاده شدن سرنشینان خودرو در کابین آن احتیاج به قطعاتی مانند درب می باشد که بتوان علاوه بر این وظیفه نقش محافظت از سرنشینان را بازی کند و همچنین علاوه بر این وظایف نقش آئرودینامیکی را در خودرو بازی می نماید.
خدمات قطعات بدنه خودرو
فروشگاه اینترنتی جی چی اس یدک با هدف تأمین قطعات بدنه با کیفیت، خود را پیشتاز صنعت پشتیبانی قطعات بدنه با کیفیت در کشور می داند.