انواع رادیاتور خودرو
رادیاتور بخاری خودرو
شاید برای همه این اتفاق بیافتد که تصور کنند که بخاری نیز مانند کولر به موتور اتومبیل فشار می آورد ولی باید گفت که این تصور اشتباه است . سیستم کار بخاری به گونه ای است که انرژی که مورد استفاده نیست را به شکل مفید وارد چرخه کرده و از آن در جهت گرمایش کابین استفاده می کند .
در بخاری خودرو سیستم به این گونه است که رادیاتور موجود که آب گرمی که در اطراف موتور در گردش است و گرمای موتور را به خود جذب می کند با ورود به رادیاتور شروع به تبادل گرما می کند و در این موقع است که با قرار گرفتن فنی در پشت این قسمت و تبادل این گرما با این هوای فن و جذب شدن گرما به این هوا این هوا به داخل کابین از طریق قسمت های مربوطه هدایت شده و باعث گرمایش کابین می شود .
تنها انرژی که ممکن است بخاری خودرو احتیاج داشته باشد انرژی فن است که از طریق باتری تامین می شود در غیر این صورت از انرژی تلف شده استفاده بهینه برده ایم.
عیوبی که در بخاری خودرو ایجاد می شود :
درست گرم نکردن بخاری :
بسته بودن منافذ رادیاتور که مانع از ورود هوا به داخل رادیاتور می شود و تبادل گرما انجام نمی شود که در این صورت باید رادیاتور پاکسازی شده و در صورت لزوم تعویض شود .
گرفته بودن لوله های آبی که آب را به داخل رادیاتور هدایت می کند .
نشتی داشتن لوله های هدایت آب گرم .
درست کار نکردن فن یا خرابی فن .
بوی بد بخاری خودرو:
بوی بد ممکن است ناشی از بسته نشدن کامل اطراف فن باشد که باعث می شود بوی داخل موتور به همراه هوای فن به داخل کابین هدایت شود که در این صورت باید رسیدگی شود .
داشتن سوراخی و یا نشتی در لوله های آب گرم که باعث می شود بوی نامطبوع که در آب گرم وجود دارد با هوا تبادل پیدا کرده و وارد کابین شود .
رادیاتور آب خودرو:
رادیاتور خودرو نقشی کلیدی را در خودرو ایفا می کند. زمانی که احتراق در داخل موتور صورت می گیرد، علاوه بر حرکت دادن پیستونها، میزان زیادی حرارت تولید می شود که این حرارت با گردش یک مایع خنک کننده (که می تواند فقط آب باشد) از موتور خارج و در رادیاتور خودرو به بیرون منتقل میشود. در واقع کار اصلی رادیاتور، خنک کردن موتور میباشد. روند خنک کردن بدین شکل است که آب توسط پمپ به حرکت در می آید، از لوله های مارپیچ رادیاتور عبور می کند و حرارت را به هوایی که توسط پروانه (فن) ایجاد میشود، انتقال میدهد.
عوامل بروز ایراد در عملکرد رادیاتور خودرو:
رادیاتور معمولا از جنس آلومینیوم یا برنج ساخته میشود تا رسانایی حرارتی بالایی داشته باشد. اما به همین دلیل نیز می تواند با یک ضربه سوراخ شود.
از طرفی عموماً رادیاتور یک منبع خنک کننده پلاستیکی دارد که می تواند در اثر سرما و یا به عوامل دیگر ترک بردارد که ترک برداشتن آن باعث می شود تا خنک کننده از آن نشت کند و دیگر قادر به خنک کردن موتور خودرو نباشد.
در ضمن احتمال آنکه لوله های رادیاتور به علت آلودگی و رسوب گرفته شوند نیز وجود دارد.
هر کدام از این اتفاقها بیفتد، باعث خواهد شد تا مایعی نباشد که موتور را خنک کند و در نتیجه موتور بسیار داغ شود. این اتفاق ممکن است آسیب جدی به موتور وارد آورد که باعث متحمل شدن هزینه های تعمیرات زیادی خواهد شد.
علائم کلی وجود مشکل احتمالی در سیستم خنک کننده خودرو
- داغ کردن ماشین
- نشت آب/مایع خنک کننده
کندانسور (رادیاتور کولر خودرو)
کندانسور یکی از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال میدهد.