نقش پلوس در خودرو چیست؟
پلوس خودرو
برای اینکه یک خودرو حرکت نماید نیاز به یک منبع تغذیه همانند باتری و یا موتوری که به وسیلهی بنزین، گازوئیل و گاز کار میکند، دارد.تا بتواند گشتاور لازم را به وجود آورد، حال این نیروی گشتاور بایستی به طریقی کنترل شده جهت حرکت آرام و تند شتاب گیری به چرخهای خودرو انتقال یابد.
جهت حصول این موضوع ابتدا گشتاور ایجاد شده توسط موتور از طریق سیستم کلاچ که مجموعه دیسک صفحه و بلبرینگ کلاچ را شامل میشود (در خودرو های محور جلو) به جعبه دنده (گیربکس) انتقال مییابد و بر حسب دندههای انتخابی سبک و سنگین نیرو از شفت خروجی گیربکس و دیفرانسیل به پلوس انتقال مییابد. ولی در خودروهای دیفرانسیل عقب یا محرک عقب، گشتاور موتور به واسطهی میل گاردان به دیفرانسیل و سپس از طریق پلوسها به چرخها انتقال مییابد.
شایان ذکر است وجود قطعهی میل گاردان موجب اتلاف نیرو گشته و امکان حرکت سریع را کند میکند. همچنین امکان حرکت خودرو را در شرایط برفی مختل کرده و سبب بکسواد خودروهای بدون ABS میگردد. از دیگر معایب گاردان میتوان به عدم بالانس آن و ایجاد لرزه در اتاق و همچنین در صورت بریدن به چپ شدن خودرو و یا توقف خودرو اشاره کرد.
همان طور که میدانیم وظیفه قطعهی پلوس انتقال قدرت از جعبه دنده به چرخها و نهایتاً به حرکت در آوردن خودرو میباشد. از آن جا که خودرو میبایست در شرایط مختلف پیچ و خم جادهها حرکت نماید. ضروری است که قطعهی پلوس از ناحیهی سر چرخها متحرک باشد تا در هنگام پیچیدن و دور زدنها دچار تنش و شکستگی نگردد.
همچنین لازم است که جهت عبور از دست اندازها و چالههای احتمالی مسیر، اندکی حرکت طولی نیز داشته باشد تا از بیرون زدن پلوس از هزارخاری اتصال به دیفرانسیل و یا توپی سرچرخها ممانعت به عمل آید. از این رو جهت حرکت پیچشی پلوس از قطعهای به نام سرپلوس که دارای مفصل میباشد، استفاده کردهاند. همچنین جهت حرکت طولی پلوس و اختلاف دور سر پیچها از قطعه سه شاخه پلوس و کاسه پلوس استفاده گردیده است.
جهت حفظ کیفیت و جلوگیری از داغ شدن، زنگ زدگی و تولید صدای اضافی از ناحیهی پلوس به دلیل گردش دائم از گردگیرهای پلوس استفاده میشود، البته این گردگیرها بایستی دارای استاندارد و ضد ازون باشند تا در شرایط سرما و گرما دچار ترک خوردگی نگردند و سلامت رانندگی را تضمین نمایند. ولی بایستی به صورت دورهای هر سه ماه یک بار آنها را از لحاظ ظاهری، اتصال بستها و موجودی گیریس کنترل نمود، همچنین در صورت تعویض گردگیرها بایستی حتماً مقدار سطح واسگازین را کنترل نمود.
عوامل خرابی پلوس :
از عواملی که سبب خرابی قطعه پلوس می شوند، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- پارگی گردگیر وخشک کارکردن پلوس
۲- انجام حرکات ناگهانی take off (ریختن ساچمه سه شاخه پلوس)
۳- شل بودن مهرهی اتصال به سر چرخها
۴- بیرون زدن هزارخار از ناحیه گیربکس
۵- حرکت خودرو در شرایط پیچ جادهای و پیوسته
۶- بالانس نبودن میله پلوس
۷- عدم وجود واسگازین در گیربکس (قفل شدن دیفرانسیل و کله پلوس)
۸- انجام بکسل کردنهای مستمر و خارج از ظرفیت
علامت خرابی پلوس:
از مواردی که میتوان به خرابی پلوسها پی برد و معمولاً مشهود میباشد، میتوان به شنیدن صدای تق تق از سرچرخها هنگام دور زدن اشاره کرد، همچنین از دیگر موارد میتوان به لنگی پلوسها اشاره نمود که معمولاً در سرعت بالا در اتاق و یا دسته دنده لرزش ایجاد مینماید و گاهاً هنگام شل و سفت کردن گاز تقه نیز میزند.
برای رفع عیوب مرتبط با پلوس با توجه به اینکه این قطعه متشکل از چند قطعه کوچک دیگر نیز میباشد و در شرایط رانندگی همه به یک اندازه مستهلک میشوند، بهتر است از تعویض موردی اجتناب کرده و کل قطعه را تعویض نمائیم چرا که برخی عیوب به صورت ظاهری قابل مشاهده نیستند و باعث خرابی زود هنگام و مجدد قطعه میگردند.