لوازم یدکی انژکتور در یک نگاه:
موتور يك كلمه انگليسي است و بعنوان وسيله توليد انرژي جنبشي استفاده ميشود. اولين تجربه موفقيت آميز در زمينه ساخت موتور به وسيله جيمز وات در سال 1769 انجام گرفت و به سرعت با پيشرفت تكنولوژي و رشد سريع صنعت خودروسازي در جهان، انواع موتورهاي كاربراتوري طراحي و توليد گرديد. با توجه به ضعف هاي اين سيستم كه شامل مصرف سوخت و آلايندگي بالا مي باشد اين سيستم، جاي خود را به موتورهاي انژكتوري واگذار نمود كه در اين موتورها، واحد كنترل الكترونيكي موتور، عملكرد موتور را همواره بمنظور كاهش مصرف سوخت و آلاينده ها، تحت كنترل خود دارد. امروزه قوانين سختگيرانه اي كه براي توليد اتومبيلها تصويب شده است باعث شده كه خودروهايي با آلايندگي يورو 4،5 و6 وارد بازار گردند كه كمترين آلايندگي را از نظر مونوكسيد كربن، اكسيدهاي نيتروژن و هيدروكربن ها داشته باشند.
سيستم كنترل الكترونيكي موتور یا همان سیستم انژکتور براي حفظ موتور در شرايط مطلوب عملكردي، با پنچ سيستم زير مجموعه خود در ارتباط بوده كه بصورت زير آمده است.
1- سوخت رساني(پمپ بنزين، سوخت پاش ها، سنسور حركت خودرو)
2 – هوا رساني(سنسور دماي هوا، سنسور فشار هواي منيفولد، سنسور دريچه گاز)
3- جرقه زني(سنسور دور موتور، سنسور موقعيت ميل سوپاپ، سنسور حركت خودرو، سنسور ضربه)
4-خنك كنندگي(دماي آب، رله هاي فن خنك كننده)
كنترل آلاينده ها(سنسور هاي اكسيژن، شيربرقي كنيستر، پمپ هوا، EGR)
انواع سنسور و عملگرهای سیستم انژکتور در هر موتور خودرو: |
سنسور دماي آب لوازم یدکی انژکتور:اين سنسور كه يك مقاومت متغير با دما ميباشد و از نوع NTC(با افزايش دما مقومت آن كاهش پيدا ميكند)بوده كه دماي آب موتور را حس نموده و بصورت ولتاژ بهECU ارسال مينمايد. با فعال شدن ECU يك ولتاژ تغذيه 5 ولت به پايه يك اين سنسور ارسال و اين سنسور بر اسا دماي هوا و تغييرات مقاومت يك ولتاژ برگشتي را به ECU ارسال مينمايد و ECU براساس اين ولتاژ برگشتي ميزان دماي آب را پردازش محاسبه مينمايد و بر اساس جداول برنامه ريزي شده و به كمك سنورهاي ديگر دستور آوانس جرقه را صادر مينمايد. معمولاً محل نصب اين سنسور در خروجي آب موتور و قبل از ترموستات ميباشد تا بهترين دماي وضعيت موتور را به ECU ارسال نمايد. همزمان با گرم شدن آب موتور، مقاومت داخلي آن كاهش پيدا كرده و متعاقب آن روي پايه هاي ECU كاهش مييابد. |
سنسور فشار هوا لوازم یدکی انژکتور:بمنظور سنجش و اندازه گيري جرم هواي وردي به محفظه منيفولد موتور ميبايست مقدار فشار هوا، دماي هوا ، و سرعت جريان هوا را بتوان بصورت صحيح محاسبه نمود تا يك مخلوط سوخت و هواي مناسب به نسبت1 :7/14 در داخل سيلندر موتور وارد گردد. يكي از سنسورهايي كه بمنظور محاسبه فشار هوا مورد استفاده قرار ميگيرد سنسور فشار هواي منيفولد نام دارد اين سنسور از نوع سنسوهاي پيزو الكتريك بوده كه با وارد شدن فشار بر سطح اين مواد، مقاومت آنها تغيير دچار تغيير ميگردد. |
سنسور دور موتور لوازم یدکی انژکتور:اين سنسور بر مبناي القاي الكتريكي عمل مينمايد يعني در آن يك شار مغناطيس متغير، نيروي محركه الكتريكي در سيم پيچ را القا مينمايد. ولتاژ خروجي بيشتر حسگرهاي القايي تقريبي از يك موج سينوسي AC بر حسب ولت ميباشد كه ميتوان به آن نيز يك ژنراتور توليد برق گفت. دامنه اين سيگنال به آهنگ تغيير شار بستگي دارد كه اين امر در مرحله طراحي تعيين ميشود. عوامل مؤثر بر آهنگ تغيير شار به تعداد دور سيم پيچ، شدت ميدان مغناطيسي، فاصله بين حسگر و عضو چرخنده است. |
سنسور دريچه گاز لوازم یدکی انژکتور:سنسور دريچه گاز كه درواقع يك پتانسيومترمي باشد، موقعيت لحظه اي دريچه گاز رابه منظور تشخيص وضعيت هاي دور آرام، تمام بار و يا وضعيت هاي مربوط به شتابگيري يا كاهش سرعت خودرو به واحد كنترل الكترونيك ECU ارسال مي نمايد. ولتاژ تغذيه اين سنسور 5 ولت است و توسط ECU تأمين مى شود. |
سنسور کیلومتر لوازم یدکی انژکتور:وظيفه اين سنسور سنجش سرعت خودرو و ارسال اين اطلاعات به ECU ميباشد اين سنسور بر روي خروجي شفت گيربكس نصب شده و اطلاعات ميزان سرعت خودرو را بصورت پالس الكتريكي به ECU ارسال مينمايد اصول كاركرد اين سنسور بر اساس اثر هال ميباشد كه با تغذيه يك برق 12 ولتي از رله دوبل بر روي پايه اول و يك برق منفي بر روي پايه شماره 3، پس از حركت خودرو و چرخش پنيون سنسور با پنينون واحد گيربكس، از پايه دوم بصورت الكتريكي براي ECU برق بين و تا 12 ولت را ارسال مينمايد. واحد كنترل الكترونيكي سوخت بر اساس سيگنال برقي دريافت شده از چرخش دنده كيلومتر ميزان سرعت خودرو را دريافت و بر اساس اين اطلاعات و اطلاعات وضعيت موتور دستور پاشش سوخت را انجام ميدهد. |
سنسور اكسيژن لوازم یدکی انژکتور:در سيستم انژكتوري موتورهاي بنزيني بمنظور كاهش آلايندهها و مصرف سوختو همچنين بيشترين بازده كاتاليست ميبايست نسبت استوكيومتري را در محدوده يك نگه داشت.به همين منظور در مسير گازهاي خروجي و بر روي منيفولد دود يك سنسور بنام سنسور اكسيژن نصب ميگردد تا مقدار اكسيژن را در خروجي دود سنجيده و اين اطلاعات را بوسيله ولتاژ به ECU ارسال مينمايد وECU بر اساس اين ولتاژ ارسالي وضعيت اكسيژن را در خروجي دود بدست آمده و با مقايسه آن در جداول برنامهريزي شده در حافظه اصلي دستور افزايش يا كاهش سوخت را به سوخت پاشي ميدهد. |
ناک سنسور لوازم یدکی انژکتور:
کوبیدن را از طرق گوناگون میتوان تشخیص داد، اندازه گیری فشار تراکم سیلندر یا شدت جریان یونیزه کردن شمع درست بعد از جرقه دو مورد از این راهها میباشد. معمولی ترین روش تشخیص کوبیدن اندازه گیری ارتعاش ساختار سیلندر به وسیله یک حساسه پیزو الکترونیک میباشد.
سوخت پاش های لوازم یدکی انژکتور:پاشش سوخت انژكتورها در موتور و در سيستم سوخت پاش الكترونيكي ممكن است در محل بدنه دريچه گاز(TBI) و يا در پشت سوپاپ ورودي(CPI) باشد در هر دو سيستم پاشش سوخت از انژكتورهاي الكترو مغناطيس استفاده ميشود كه پالس الكتريكي توليد مينمايند. مقدار سوخت پاششي انژكتورها توسط واحد الكترونيكي موتور كنترل ميشود، در سيستم سوخت پاش انژكتوري تعيين مدت زمان باز بودن دهانه انژكتور بمنظور تزريق سوخت و به همين ترتيب بسته شدن دهانه آن توسط واحد كنترل الكترونيكي انجام ميگردد. از آنجا كه سوخت موجود در ريل سوخت انژكتورها به دقت كنترل ميشود لذا مقدار سوختي كه به هريك از انژكتورها ميرسد بايد مقدار معيني باشد. مدت زمان باز بودن سوزن انژكتور را عرض پالس انژكتور مينامند كه با واحد ميلي ثانيه مشخص مي شود. |
سنسور موقعيت ميل سوپاپ لوازم یدکی انژکتور:وظيفه اين سنسور تعيين موقعيت TDC و يا نقطه مرگ بالاى سيلندر يك و تفكيك آن از موقعيت اندازه گيرى شده توسط سنسور دور موتور است به ابن منظور از يك سنسور اثر هال بر روي ميل بادامك استفاده ميگردد موقعيت قرار گيري اين سنسور در انتهاي ميل بادامك بوده و بر روي انتهاي ميل بادامك يك شيار ايجاد مي شود كه با هر دور گردش ميل سوپاپ اين شيار از مقابل سنسور عبور كرده و سيگنالي بصورت ولتاژ از آن خارج ميگردد. |
كوئل يا كويل های لوازم یدکی انژکتور:وظيفه كويل جرقه زني است كه انرژي مورد نياز جهت جرقهزني را در خود ذخيره كرده و ولتاژ بالايي را كه مورد نياز جرقهزني ني باشد را توليد مينمايد. همانطور كه گفته شد بمنظور احتراق مخلوط سوخت و هوا در موتور احتياج به يك ولتاژ زيادي ميباشد كه آنرا به شكل جرقه بين الكترودهاي شمع پرتاب كند. ولتاژ لازم جهت پرتاب در گپ شمعها بستگي به شرايط مختلف كاركرد موتور دارد. با توجه به اينكه ولتاژ باطري 12 ولت ميباشد ولتاژ مورد نياز براي توليد جرقه بالاي 10000 ولت ميباشد لذا به قطعه اياحتياج است تا اين ولتاژ را براي اين منظور توليد نمايد. |
شير برقي كنيستر سيستم آلاينده ها:اين شير كه يك شير برقي يك طرفه است و به محض فعال شدن اجازه ورود بخارات بنزين را به محفظه منيفول هوا ميدهد برق مثبت اين شير توسط رله دوبل فعال شده و برق منفي آن توسط سيگنالي كه از ECU خارج ميگردد تأمين ميگردد در صورت معيوب شدن اين شير بخارات بنزين نمي توانند به محفظه منيفولد راه پيدا نمايند. |
وایر شمع در لوازم یدکی انژکتور:بمنظور انتقال ولتاژ ثانويه مدار ثانويه كويل به سر ترمينال شمع احتياج به قطعهاي است تا ضمن حفظ ولتاژ ثانويه، امواج مزاحم براي راديو را حذف نمايد و ضمناً سر شمع را از گرد و خاك رطوبت و آب محافظت تا ولتاژ ثانويه كاهش پيدا نكند. هر عاملي كه باعث افزايش مقاومت واير گردد باعث كاهش ولتاژ خواهد شد معمولا جنس وايرها نرم و قابل انعطاف بوده و در داخل آن از الياف كربن استفاده ميشود كه به عنوان مقاومت در مدار ثانويه عمل ميكند و به ازاي هر نيم متر 5 الي 8 كيلو اهم مقاومت واير ميباشد. |
موتور كنترل دور آرام(استپرموتور) لوازم یدکی انژکتور:دريچه گاز علاوه برمسير هواي ورودي ازطريق دريچه پروانه اي، داراي يك مسيرهوا يا اضافي استكه هوا از طريق آن باي پس ميگردد به منظور تحقق اهداف زير ميزان دبي هواي ورودي از اين مسير به موتور توسط يك استپر موتور (موتورپله اى دور آرام) باتوجه به وضعيت عملكرد موتوركه توسط سيستم كنترلي موتور سنجيده ميشود، كنترل ميگردد. |
شمع در لوازم یدکی انژکتور:در هنگامی که کورس پیستون در انتهای مرحله تراکم قرار دارد بمظور تولید قدرت لازم است که این مخلوط محترق گردیده لذا به این منظور احتیاج به قطعه ای است که شرایط لازم را در این خصوص داشته باشد و بتواند در حضور حرارت 870 درجه تولید شده در سیلندر به کار خود برای یک مدت زمان خاص ادامه دهد بنابراین وظیفه این عملیات بر عهده شمع خواهد بود. |
پمپ بنزين به عنوان بخشی از لوازم یدکی انژکتور:وظيفه پمپ بنزين تأمين سوخت مورد نياز انژكتورهاي پاشش سوخت در فشار ثابت ميباشد كه معمولاً فشار توليدي در پمپ بنزين بين 5 الي 6 بار خواهد بود و در دو حالت بيروني و يا دروني در باك قرار ميگيرند با توجه به خاصيت خنك كنندگي بنزين امروزه تمامي پمپ بنزينها در درون باك قرار ميگيرند و همچنين كاركرد آن باعث گرم شدن بنزين و در نتيجه سوخت در موقع پاشش توسط انژكتورها به خوبي اتميزه ميگردد. ساختار پمپ بنزين از يك موتور الكتريكي پوسته پمپ، آرميچر، زغالها و پروانه ميباشد. |
خدمات انژکتوری
فروشگاه اینترنتی جی پی اس یدک با توجه به تعهدی که نسبت به مشتریان ارجمند دارد خود را ملزم به تأمین قطعات سامانه برقی با کیفیت خودرو و ارسال آنها به دست مشتریان ارجمند می نماید.